Vizuální stres

Symptomy vizuálního stresu jsou časté u dětí i dospělých, kteří mají problémy se čtením, dyslexií, dyskalkulií, dysgrafií, dyspraxií, ADD a ADHD, autismem, epilepsií, migrénami a trpí poruchami spolupráce očí (binokulárního vidění). Vizuální stres je častý symptom Moroova reflexu.


Nejčastější příznaky vizuálního stresu jsou bolesti hlavy, bolesti očí (pálení, svědění, rudé oči, slzení…), pocit, že psaný text se pohybuje.


Děti pak nemají rády velké kontrasty jako jsou černá písmenka na bílém papíru. Věty, slova nebo písmenka jakoby tancují, hýbají se.


Ti, kterých se tento problém týká, při čtení přeskakují písmenka nebo věty, rychle čtou ale s mnoha chybami a hůře porozumí čtenému textu. Text se rozostřuje, písmenka jakoby mění velikost, děti vidí písmenka dvakrát nebo vidí písmenka navíc na konci slov. Písmena začínají být neostrá, tmavší nebo naopak zesvětlají či blikají. Lidé vidí různé vzory v textu nebo v bílých prostorách mezi větami, případně barevné fleky, které se pohybují po papíru a rozptylují je (navíc mohou způsobit, že slova nejsou dobře vidět). Dostavuje se přecitlivělost na světlo, závratě někdy až s nevolností, únava.


Vizuální stres vzniká i tím, že děti kompenzují defekty rovnovážného ústrojí očima, ale následek toho je, že je přetížen vizuální systém dítěte. Děti, které používají zrak jako kompenzaci defektu rovnovážného ústrojí, mají problémy s jemnějšími zrakovými dovednostmi, jako jsou určování vzdálenosti, plynulé pohyby očí do stran (nutné pro čtení psaného textu) a schopnost rychle zaostřit zrak na předměty v dálce a nablízku (důležité, když dítě potřebuje např. něco opsat z tabule).


První pomoc pro děti s vizuálním stresem mohou být barevné záložky na čtení. Ty ale samozřejmě příčinu vizuálního stresu nevyřeší, a tak je potřeba pracovat i na příčině problému. Tedy například inhibováním primárních reflexů (hlavně Moroův reflex) a zlepšení funkce rovnovážného ústrojí.


Autor článku: PhDr. Marja Volemanová, PhD.