Podpora vývoje batolat

Základní potřebou batolat je příležitost k dostatečnému pohybu. Důvod je prostý: pohyb zásobuje důležitými impulsy jejich stále ještě se vydatně vyvíjející mozek. Německá publicistka Doro Kammerer, autorka knihy První tři roky života dítěte, upozorňuje: „Pohybové zkušenosti tvoří pro batole základní předpoklad rozvoje inteligence. Pohybové schopnosti přiměřené věku jsou jádrem dětské sebejistoty i sociálního uznání. Nehledě na to, že dobrá pohybová schopnost je i životním pojištěním proti různým nebezpečím každodenního života.“

Batole si rád hraje. Možná vás bude svým výskotem a radostí vybízet k větší razanci v hrách, než je zdrávo. Vyhazování do výšky doprovázené nepřiměřeným natřásáním, vibracemi a prudkým záklonem hlavy nejsou zdravé, hlavně pro děti s pomalejším motorickým vývojem a hypotonií (nižším svalovým tonem). Pozor také na křehké klouby paží od zápěstí po ramenní kloub. Jsou-li nárazově přetížené celou váhou dítěte, když ho např. držíte za jednu ruku a rotujete s ním kolem své vlastní osy, nebo je zvedáte do výšky jen za rukou, může dojít až k vykloubení nebo natržení vazů. Proto držte dítě vždy v podpaží.

Batole je zvídavý tvoreček. Zkuste ho ale nezahlcovat. Má rád své známé prostředí, svůj klid a režim, bezpečné útočiště před světem v podobě vlastního útulného domova s mámou a tátou. Není nutné vymyslet celodenní zábavný program. Choďte na procházky, na hřiště, do lesa, za kamarádem nebo babičkou, ale nechte také čas pro společné chvíle při hře doma.

Mezi prvním a druhým rokem jsou oblíbené hry s vodou, blátem, pískem. Dítě rádo dává věci do sebe - kostky, krabičky. Přitahují je hračky, které vydávají zvuky. Rozvoj chůze mu umožňuje hrát si s tím, co se dá tahat na provázku. Hry na schovávanou, ať se schováváme my, dítě nebo hračka děti milují pro moment napětí, tajemna a vítězství spojené s úspěchem nalezeného.

Vyhledává prolézačky na které může lézt, klouzat se, houpat se. I hry na honěnou lze hrát s batoletem, i se znuděným puberťákem. Batole ale ještě neumí rychle zastavit pohyb a odhadovat vzdálenosti. Pozor tedy, aby nenarazilo na překážku.

Podpora vývoje batolat:

1-2 roky

Dítě na začátku tohoto období možná ještě leze nebo akorát začíná chodit. I když už chodí, lezení je pořád výborná aktivita k rozvoji vnímání těla, k posílení hlubokých svalů trupů, na koordinaci pohybů, na zlepšení spolupráci mozkových hemisfér, na koordinaci ruka - oko, …

Pojmenujte vše co děláte, co dítě ukazuje. Hodně zpívejte říkejte říkadla. Prohlížení leporela s maminkou je oblíbená aktivita ke zklidnění. Hry na schovávanou jsou oblíbené. Schovat se mohou lidé i předměty. Batole rádo staví úkryty, domečky. Stačí hodit překrývku přes židli nebo stůl, a útulný domeček je na světě. Je to bezpečné místo na klidné hraní.

Aktivity s míčem jsou vždy dobré. Zkuste měkkým míčem trefit prázdné PET lahve nebo si sedněte proti sobě na zemi a skutálejte míč mezi sebou. I hry na velkém gymnastickém balónu jsou oblíbené.

Na jemnou motoriku jsou vhodná různá puzzle, hračky, které může vložit do krabic, velké korále na navlékání aj. Zkuste hru na podávání předmětů, skládání kostek, jednoduché puzzle, navlékání ruliček od toaletního papíru na švihadlo nebo vkládání předmětů do krabice a vybírání ven.

Aktivita: Opičí dráhy- poskládejte věci z různých materiálů a překážek v podobě polštářů, schůdků, stolků k podlézáním, tunelů k prolézání, houpadel pro rovnováhu, skluzavek aj. Překážkou mohou být i nohy maminky nebo tátu ležící na zemi. Tato hra se dělá nejlépe naboso!

Aktivita: Čmárání na zem křídou je bezvadné. Pro maminku to bude nejlepší venku.

2 -3 roky

Mezi druhým a třetím rokem jsou oblíbené hry „jen jako“, kdy možná krabice představuje domeček a kostky autíčka.

Batole je motoricky čím dále šikovnější. Začne jezdit na odstrkovadle, zvládne chodit pozpátku a krátkou dobu udrží i rovnováhu na jedné noze. Zkuste stát jako „čáp“, skákat jako žábu, chodit po špičkách a „trhat jablíčka ze stromu“. Vzpřímený pohyb můžete trénovat tak, že dáte malý pytlík s rýží nebo plyšák na hlavičku. Postupně může přitom dokonce zdolat malé terénní překážky.

Když půjdete na procházku, zkuste chodit po obrubníku, lavičce, po nakreslené nebo jinak vyznačené klikaté cestičce, chůze pozpátku… Máte doma fotbalistu nebo basketbalistu? Zkuste si s dítětem zakopat a házet míčem.

Opičí dráhy budou ještě dlouho oblíbené a velmi užitečné 😊

Jemná motorika se zlepšuje a tak můžete navlékat (nejdříve velké) korále, knoflíků na tkaničky, lepit papír, kreslit na velký papír. Zkoušeli jste už prstové barvy? Děti milují kreslení na své tělo, je to neuvěřitelný zážitek pro všechny smysly! Jen pozor jaké barvy používáte! : -)

Šroubovitý pohyb v zápěstí podpoříte hraním si s panenkami a zvířátky vloženými do sebe (bábušky) nebo šroubovacími lahvemi. I ozvučené hračky často mají knoflíky na otáčení.


Zkuste třídit hračky podle barev, druhu, velikosti nebo materiálu. Pojmenujte při tom barvu, co hračky mají, nebo podle čeho třídíte hračky (autíčka dáme sem, měkoučké plyšáky tam).

Hry pro sebeuvědomění jsou velice vhodné v tomto věku. Stačí pořádná lechtanice! Hry pro ruce a nohy jsou např. paci-paci, vařila myšička kašičku, leze, leze po železe, kovej, kovej kováříčku, až budu velká apod. S většími batolaty můžete zkusit pošimrat na určitá části těla nebo „nakreslíte“ jednoduchý obraz na záda a přitom zkusí uhádnout co to bylo.

Sluch můžete trénovat tím, že do plastové krabičky dáte vždy po jednom materiálu (hrách, cukr, mince, papír, voda..) a po zatřesení necháte batole odhadnout, co to bylo.

Hudební hračky pomáhají k rozlišení tónů, délek i k rytmizaci. Zkuste chodit nebo skákat v rytmu, dítě může i samo vyťukávat rytmus bubínkem (pokličkou), rolničkami, nebo tleskáním.

Námětové hry jsou bezvadné: hra na maminku a tatínka, na vaření, na obchod, na řemeslo, nemocnici, školu či restaurace…

Aktivita: hra na zrcadlo. Dítě pozoruje vás a napodobuje pohyb, grimasy, gesto, jako kdyby byl obraz v zrcadle.

Aktivity: Zkuste závody „na kole“. Položte se na zemi na zádech s dítětem tak, že vaše chodidla se dotýkají chodidla dítěte. Napodobuje šlapací pohyb, zrychlujte, když jedete „z kopce“ a zpomalte když „zdoláte velkou horu“

Aktivita: vezměte velkou šálu, dvě rohy si vezměte do ruky vy, druhý konec dítě. Pak skutálejte míč položené na šálu mezi sebou. Pozor, aby balón nevyskočil!

Autor článku: PhDr. Marja Volemanová, PhD.


Hlavní zdroje:

  • Kleplová, Věra; Pilná, Dobromila (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc, Anag, 2006. ISBN 80-7263-357-0

  • Lazzari, Simona (2013). Vývoj dítěte v 1.-3. roce. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-3734-8